středa 25. října 2017

Mrazivý učitel

Ledová voda
Mojí inspirací byla má báječná učitelka mindfulness. Jmenuje se Katarzyna Korda a čas od času jsem u ní na facebookovém profilu zaznamenala zmínku o tom, že se noří do ledové vody. Nabízela svým přátelům i možnost ledového lístku, díky kterému se člověk může do otužování vrhnout s přirozeným tempem.




Kasha


Napřed jsem tomu nijak zvlášť nevěnovala pozornost. Jsem ze své podstaty člověk teplomilný. Z dětství mám až opravdu mrazivé vzpomínky. Kdy jsem při tréningu na ledě, trénovala jsem krasobruslení, měla tak ledové ruce, že sem odcházela s pláčem, jak moc to bolelo. Hodiny se mi ruce dávaly do přijatelného stavu.

Ani ve snu by mě tedy nenapadlo se otužovat. Ale! Moje nastavení je poslední roky takové, že se snažím postavit každé výzvě, která mě potká. 


A tak jsem to pomalu začala zkoušet. Bez ledového lístku, prostě na konci každého koupání jsem na sebe na pár chvil pustila ledovou vodu.


Takhle jsem to praktikovala třičtvrtě roku. Někdy sem i zapomněla a studenou nepustila. Ale postupně jsem si tenhle návyk osvojila. A dnes je ledová součástí každého koupání.

Pak jsem také přes Kashu narazila na odkaz na stránky Wima Hofa. Holanďana, který se nejen otužuje, ale požívá dechovou techniku, kterou sám vyvinul. Tvrdí, že díky této technice odkyselí organismus, pomůže zprůchodnit cévy a celkově tak zlepší zdraví. Navíc také až zázračnou schopnost, kterou dává celá sbírka pilířů Wim Hofovi metody a tou je možnost ovládnout vlastní imunitní systém. Jedním z pilířů je tedy dechové cvičení, druhým otužování a třetím je jednoduše řečeno odhodlání. Anglicky tzv. mindset. Chcete-li přesvědčení, přístup nebo to co se mi líbí nejvíce a to je odhodlání dané techniky dělat. Pravda málem bych zapomněla. Wim Hofova metoda ještě obsahuje pilíř pohybu. Hýbat se, protahovat se, jakkoliv své tělo dostávat do pohybu.

na fotografiích sám Wim Hof
























Sama sem si jeho metodu prozkoumala na stránce http://wimhof.cz/, zkoukla jsem všechna možně dostupná videa na youtube a protože mi popis dechové techniky nepřišel tak úplně přesný, tak jsem se odhodlala a vydala se i na kurz od certifikovaného lektora Martina Tháma. Martin bohužel bude dělat kurzy jen do konce roku. Pak se chystá na cestování po světě. .

Z leva Kasha Korda, Martin Thám, Kačka Hyská (já), Zuzka








                                                                  osobně v ledu :)





No jo ale proč to vlastně všechno píšu tady. Na stránky ohledně všímavosti? Je to právě proto, že spočinutí v ledové vodě vás dostane absolutně do přítomnosti. Člověku se v momentě ponoření do vody, či kontaktu s vodou ze sprchy absolutně zbystří smysly.

V té ledové vodě, do které jsem se poprvé v životě nořila jsem zažila několik momentů, na které asi nikdy nezapomenu. Prvních pár sekund to bolelo, taková štiplavá bolest. Musím poznamenat, že při praktikování otužování bezprostředně po dechovém cvičení zažívám pocit, jako bych všechny prožitky vnímala na úrovni všech svých buněk. A tedy i tu bolest. Ihned jsem se ale soustředěným dýcháním uvolnila. Vědomě sem uvolnila celé tělo, ruce nechala volně na nohou, zavřela oči a dýchala. Úkolem bylo, ve vodě zůstat 2 minuty. Úplně celé dlouhé dvě minuty, ve vodě o teplotě asi -3°C, to prostě každému přijde jako šílenost. I mě to tak před vlastní zkušeností připadalo. Takže nezapomenutelný zážitek v absolutním prožívání svého těla, svého uvolněného těla, kterým po bolesti, začalo proudit teplo. Pak slyším, jak Kasha říká: "podívejte se třeba na nebe" a v tom sem otevřela oči a napadlo mě, že tam přeci nejsem sama. V tom ledovém bazénku se mnou byla má blízká kamarádka. Cítila jsem v té chvilce touhu tenhle zážitek zažít spolu s ní. A tak jsem se na ní dívala a přála si, aby otevřela oči. Ona je otevřela a naše spojení bylo právě tím druhým nezapomenutelným zážitkem. Jako by v ten moment existovalo jen prosté vědomí, mé a její. Krásné je, že Zuzka měla ten prožitek totožný. Spojení navázáno :)




Aby to nevyznělo jako prostředek k zajímavým prožitkům. Chtěla bych uvést ještě pár skutečností proč tyto tři až čtyři činnosti dělat. Prožitky jsou krásná věc, ale ne nijak trvalá. Není to "tobogán", který mi přináší úlety a radost jezdit na vlnách prožitků.

1. Dýchání. Postup, který se při Wimhofově metodě používá způsobuje, že naše tělo odkyselíme.  Zbavíme zásaditosti. Překyselení organismu je jedna ze základních věcí, kterou Vám doporučí odborníci při řešení redukce váhy, exémů, špatného trávení a dalších jiných zdravotních potíží. Postup způsobí snížení kortizolu v našem těle. A kortizol je látka, která vzniká při sebemenším stresu. Naše tělo kortizol do určité míry potřebuje, hlavně proto, že tento hormon se stará o to, aby v našem těle bylo stabilní vnitřní prostředí. Jenže co se stane, když je člověk dlouhodobě vystavován stresu. Zvýší se tím i hladina kortizolu. A to může člověku způsobit potíže.

2. Otužování. O vystavování těla extrémním teplotám by jste po internetu našli mnoho informací. Ale když vystavíte své tělo chvilkově nekomfortním situacím, tak poté, když se do nějaké dostanete a to nejen fyziologické, ale spíše psychické, tak dokážete mnohem lépe tyto situace zvládat. Je to také úžasný moment, kdy se dostáváte do přítomného okamžiku.

3. Nastavení mysli, přesvědčení, odhodlání. Každý někde hledáme motivaci pro své činny. Mou osobní je to, že chci být užitečná svému nejbližšímu okolí. Své dceři, mamince, bráchovi a jeho rodině. Celé své rodině, svým přátelům. Pokud budu nemocná, nebudu prospěšná nikomu a ani sobě. To proč některé věci děláme, je někdy dobré si říct. Nasměrovat své jednání za nějakým účelem.

4. Pohyb. Když si v lékárně koupíte lakmusový papírek a změříte kyselost svého organismu v době, kdy nejste nějak fyzicky aktivní a pak naopak stejné měření provedete po fyzickém výkonu, tyto hodnoty se budou zásadně lišit. Tedy i fyzická aktivita snižuje překyselení organismu. A pohyb je další skvělou aktivitou, která nás přivádí do teď a tady.

Výsledky fungování metody od Wima Hofa je navíc vědecky prokázané. Na Wimovi bylo provedeno několik testů, a také na lidech, kteří tuto jeho metodu začali používat. A i tahle skutečnost je pro mé přesvědčení důležitá. Detailněji se dá jistě dohledat také na internetu. Wim má za sebou i mnoho světových rekordů spojených s chladem. Osobně nemám ambice běhat po Sněžce v kraťásech nebo dokazovat nadlidské výkony. Stačí mi, že když na mě leze chřipka, že ji rozdýchám a nepotřebuji brát léky nebo ležet v horečce v posteli. Už několikrát se mi toto podařilo. Snažím se svému tělu naslouchat a jednám podle toho.

Stránky odkazující na práci Kashi jsou http://mindfullife.cz/ 
nebo facebook https://www.facebook.com/mindfullife.cz/

Martin Thám a jeho stránky http://www.martinway.sk/workshopy
Na stránkách má také super video, kde metodu popisuje







1 komentář:

Vědomě se dotýkej

Jedním z nejlepších způsobů, jak se dostat do přítomnosti, je použití našeho těla. Vnímání hmatu například. Jen jít a pozorovat, jak se naš...